Reklama na facebooku – targetowanie

with 21 komentarzy

reklama na fb targetowania zdjęcieZaczynam kuszenie reklamami na Facebooku. Dlaczego?

Ponieważ uważam, że to dobry i jednocześnie w miarę tani (bo płatny) sposób na znalezienie swoich klientów.

Skoro to czytasz, zakładam, że jesteś gotowa zainwestować trochę pieniędzy w reklamę na Facebooku. Mam nadzieję, że jesteś również gotowa do nauki oraz przetestowania poniższych wskazówek, jak również włączenia facebookowego autopilota, który pozwoli Ci skupić się na kreowaniu wartościowego produktu czy wartościowej usługi i zadbaniu o swoich fanów/klientów.

Jesteś gotowa? W takim razie zaczynamy!

Ostatnio napisałam, że nie polecam korzystania z przycisków Promuj post/Promuj stronę. Skoro tak to co polecam? Korzystaj z Menedżera Reklam lub Power Editora.

Dzisiaj zaczniemy od pierwszego narzędzia – jest prostszy w obsłudze. Gdzie go znajdziesz? Po lewej stronie! Kliknij.

Targetowanie 1 - menedżer reklam

Jak klikniesz na Utwórz reklamę (w prawym górnym rogu masz zielony przycisk) otworzy Ci się okno z celem kampanii.

targetowanie reklam cel

Na razie najważniejsze dla Ciebie będą trzy pierwsze cele:

  • promuj post
  • promuj stronę
  • skieruj klientów do witryny

Niezależnie co wybierzesz z tych 3 obszarów targetowanie wygląda tak samo. Wybierasz cel np: skieruj klientów do witryny (do Twojej strony www), klikasz i pokazuje Ci się takie okno:

targetowanie 4

Następnie klikasz na Ustaw grupę odbiorców i budżet. Teraz przechodzimy do targetowania.

Czy wiesz, że na Facebooku masz szerokie możliwości targetowania swoich reklam? Nie tylko wykorzystując informacje o zainteresowaniach, płci oraz miejscu zamieszkania. Jakie jeszcze? Czytaj dalej.
Istnieje kilka ciekawych sposobów na targetowanie reklam:
1) niestandardowa grupa odbiorców;
2) niestandardowa grupa odbiorców Twojej strony WWW;
3) grupa podobnych odbiorców;
4) zainteresowania;
5) zachowanie;
6) połączenia.

O co w ogóle chodzi i co to oznacza? Przyjrzyjmy się temu, co możesz zrobić z każdą z grup:

Na tej stronie (zdjęcie), możesz ustawić grupę niestandardowym odbiorców.

targetowanie 5

Klikasz w to co znajduje się w różowej ramce.

targetowanie 6

Teraz się zaczyna targetowanie 🙂

Niestandardowa grupa odbiorców (Lista klientów) – pozwala na załadowanie listy mailingowej, czyli kierowanie reklamy do osób znajdujących się na liście (w tym przypadku przydatny okazuje się newsletter).

Niestandardowa grupa odbiorców Twojej strony WWW (ruch w witrynie internetowej) – pozwala na umieszczenie na Twojej stronie piksela Facebooka, budującego grupę fanów, którzy odwiedzili Twoją stronę. Do tej grupy możesz w późniejszym czasie kierować reklamę. Jak utworzyć piksel Facebooka oraz jak umieścić go na stronie (wordpressowej) to temat na następny artykuł. Ale mam dla Ciebie niespodziankę, możecie nauczyć się tego na szkoleniu: Skuteczny Fanpage, następna edycja w maju w Bydgoszczy. Możesz również umówić się ze mną na konsultację i wtedy wszystko wytłumaczę i pokażę. Napisz do mnie maila: kontakt@socialmediamixer.pl

[optinform]

 

Grupa podobnych odbiorców – teraz słuchaj uważnie…
Wyobraź sobie, że załadowałaś/załadowałeś listę adresów e-mail z bazy odbiorców Twojego newslettera, tworząc w ten sposób grupę niestandardowych odbiorców. W kolejnym kroku możesz utworzyć grupę odbiorców podobnych do osób z Twojej listy mailingowej.
Możesz również utworzyć grupę odbiorców podobnych do Twoich fanów na Facebooku.
Możliwości jest jeszcze wiele. Super, prawda? Jednak to jest temat na oddzielny wpis, dzisiaj chce Ci pokazać, że są różne możliwości targetowania reklam na Facebooku.

targetowanie 7

Zainteresowania – mam wrażenie, że w tym przypadku opcji jest dużo; za dużo.
Przykład: prowadzisz sklep z ubrankami i akcesoriami dla dzieci: pościel, kocyki itp. Oprócz oczywistych kategorii typu dziecko czy macierzyństwo, reklamę możesz skierować do fanów Anny Muchy, która – jak wiemy – stała się ekspertką od dzieci. Reklamę możesz skierować również do fanów określonej marki dziecięcej.
Drugi przykład: jesteś blogerką, która piszę o gotowaniu. Reklamę możesz skierować nie tylko do osób lubiących gotowanie, ale również do fanów Pascala Brodnickiego, Kwestii Smaku itp.

reklama targetowanie zainteresowania

Zachowania – Facebook daje możliwość dotarcia do osób, które wykazują określoną aktywność, np. użytkują urządzenia przenośne lub podróżują w określone miejsca (opcja idealna dla biur podróży, lub hoteli, prawda?).

 

Połączenia – w tej kwestii najlepszą formą jest możliwość wykluczenia osób, które już polubiły Twoją stronę, chociaż pod uwagę musisz brać cel reklamy (jeżeli jej celem będzie przypomnienie i aktywowanie fanów – nie korzystaj z tej opcji).

Lokalizacja, wiek, płeć i język są chyba oczywiste, więc nie rozwijam tematu jeśli jednak masz pytania – śmiało pisz na adres: kontakt@socialmediamixer.pl

 

Ufff dużo tego prawda? Jeśli myślisz, że zbliżasz się ku końcowi, grubo się mylisz. Po wybraniu targetowania musisz jeszcze określić budżet i stworzyć reklamę – czyli to co ma się wyświetlać. O tym w kolejnym artykule z cyklu: Dobra reklama na Facebooku.

 

Ok, co dalej, jak już znasz możliwości targetowania reklam? Skąd masz wiedzieć, które targetowanie jest dla Ciebie dobre?

 

Załóżmy, że istniejesz na rynku od jakiego czasu, prowadzisz newsletter, masz zebraną bazę adresów e-mail, ludzie odwiedzają Twoją stronę WWW. Rekomenduję następujące targetowanie:

– do niestandardowej grupy odbiorców wgraj listę adresów e-mail i stwórz grupę podobnych odbiorców;
– niestandardowa grupa odbiorców Twojej strony – skoro ktoś odwiedził Twoją stronę – jest bardzo dobrym i końcowym odbiorcą. Ten sposób (reklama do odbiorców strony) stanowi doskonały sposób na zmianę z odwiedzających na kupujących.
– stworzenie grupy odbiorców podobnych do tych, którzy odwiedzają Twoją stronę;
– skierowanie reklamy do swoich fanów na FB. Dlaczego? Skoro są fanami – zostali zaznajomieni z Twoim biznesem, łatwiej więc zmienić ich w Twoich klientów.

 

Załóżmy, że dopiero zaczynasz działania związane z promocją swojego projektu/usługi, nie posiadasz bazy mailingowej, na Twojej stronie nie jest generowany zbyt duży ruch.

Musisz skupić się na dobrym targetowaniu, nieco innym od opisanego wyżej.

– pobierz piksel Facebooka i umieść go na swojej stronie, żeby utworzyć grupę niestandardowych odbiorców – już teraz Facebook zacznie zbierać dane;
– jeśli posiadasz już grupę fanów na Facebooku, zacznij kierować reklamę właśnie do nich;
– skup się na zainteresowaniach swoich fanów, zrób burzę mózgów, pomyśl o innych stronach,firmach, którymi mogą interesować się Twoi fani; sprawdź, czy te firmy/strony posiadają opcje umożliwiające targetowanie.
Najważniejsze – ciągle powiększaj swoją bazę mailingową – to jedna z najlepszych metod pozyskania klientów.

 

Chcesz dowiedzieć czegoś jeszcze, co dotyczy targetowania reklam na Facebooku? A może masz już praktykę w tym temacie? Podziel się w komentarzu swoimi spostrzeżeniami.