Jak poprawić organiczny zasięg postów na Facebooku? – wstęp

with 62 komentarze
Chyba, zauważyłaś/zauważyłeś, że zasięg organiczny postów spada. Niektórzy twierdzą, że to spisek, że Facebook chce w ten sposób wywrzeć presję, abyś kupowała/kupował reklamy i płaciła/płacił za możliwość bycia widocznym na osi czasu fanów. Być może trochę tak jest. Ja wolę myśleć o tym co mogę zrobić, aby zwiększyć organiczny zasięg moich postów, zamiast krzywo patrzeć na Facebooka, który stał się „chciwy” ;).
Jaka jest obecna sytuacja?
W tej chwili przeciętny fanpage ma zasięg organiczny na poziomie około 6%. Niektóre mają więcej, niektóre mniej. Oczywiście każdy chce, aby jego treści pokazywały się wszystkim naszym fanom, ale najpierw musisz wiedzieć od czego to zależy.
Dlatego najpierw powiem Ci dlaczego zasięg organiczny Twoich postów spada. Gotowa/gotowy? W takim razie zaczynamy.
Znasz już pierwszy argument dlaczego zasięg spada – Facebook chce, żebyś wydał trochę pieniędzy na promocję.
Natomiast drugi jest o wiele ciekawszy – Facebook chce stworzyć dla wszystkich takie osie czasu, żeby były interesujące, chce być jak gazeta czytana co rano, tylko uwaga: na której będą tylko te treści, które interesują danego użytkownika.
W związku z tym, Ty musisz wiedzieć jakie czynniki wpływają na zasięg organiczny publikowanych przez Ciebie postów.
1. Z pewnością już to wiesz, ale jednak napiszę dla pewności. Facebook ocenia wcześniejsze interakcje poszczególnych osób z twoją stroną-fanpage’em. Jeżeli ktoś za każdym razem lajkuje, udostępnia lub komentuje twój post to uznaje się, że jest to fan, który kocha Twoja markę i chętnie czyta twoje treści. Taki użytkownik częściej widzi Twoje posty. Jeśli jednak jest wprost przeciwnie, użytkownik nie wykazuje aktywności ( polubień, komentarzy, udostępnień, kliknięć) wtedy taka osoba praktycznie nie widzi Twoich postów. Facebook uważa, że treści, które piszesz nie są atrakcyjne. Warto o tym pamiętać.

 

2. Facebook ocenia również interakcje użytkowników z rodzajem postów, które im serwujesz. Co to oznacza? Fan może preferować określony typ postów i wykazywać większe zaangażowanie w stosunku do niego np: video. Dlatego kiedy Ty opublikujesz post video jest bardziej prawdopodobne, że zobaczy go użytkownik, który wykazywał wcześniej aktywność w stosunku do tego typu postów.

 

3. Czy wiesz, że jak napiszesz coś nowego na swoim fanpage’u to na początku Facebook pokazuje to małej ilości osób (od 25-100). Jeśli Ci fani lajkują, komentują lub udostępniają go, to według Facebooka jest to dobry post (uzyskuje lepsze wyniki). Wtedy może być pokazany większej liczbie fanów.

 

4. Czy wiesz, że jak fan ukryje twój post (każdy z nas ma taką możliwość, jeśli uzna, że treść go nie interesuje) Facebook zapamięta to na przyszłość? Ten konkretny fan prawdopodobnie nie zobaczy już za dużo treści z Twojego fanpage’a. Jeśli twój nowy post otrzyma negatywny feedback od kilku osób, będzie miał mały zasięg i prawdopodobnie twoje następne posty również.

 

Wiesz już od czego zależy zasięg organiczny posta, w następnej części opiszę co robić, aby ten zasięg chociaż trochę zwiększyć. Przeanalizuj to co napisałam powyżej i zastanów się co możesz zrobić. Konkretne przykłady działań znajdziesz w przyszłym tygodniu na blogu. Stay tuned! 😉